Tram Uithoflijn rijdt voor het eerst echt en virtueel!

Geplaatst op: 18.01.2017
Categorie: Nieuws

Woensdag 18 januari heeft de eerste tram voor de Uithoflijn die in de december is aangekomen een rit gemaakt op het remiseterrein in Nieuwegein. Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof, wethouder Lot van Hooijdonk, directeur U-OV Michel van den Munckhof en directeur van tram-fabrikant CAF, Josu Esnaola gingen in een gezelschap van ruim honderd gasten als eersten aan boord.

Na het tramritje kreeg het gezelschap een demonstratie in het opleidingscentrum van de toekomstige trambestuurders. Ze maakten in een levensechte tramsimulator een virtuele eerste tramrit van Utrecht centraal naar Utrecht Science Park De Uithof. Trambestuurders-in-opleiding gebruiken deze simulator om te oefenen. De simulator heeft het dashboard van de CAF-tram en zowel het tracé van de SUNIJ-lijn als de Uithoflijn. Het biedt de kans in alle weertypes te oefenen, op ieder tijdstip van de dag en met onverwachte situaties zoals objecten op de trambaan.

 

Na de demonstratie ondertekenden gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof van de provincie Utrecht en Josu Esnaola, commercieel directeur CAF, een aanvullende overeenkomst voor de productie en levering van 22 lagevloer trams. De nieuwe trams vervangen de meer dan 30 jaar oude voertuigen die nu rijden in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. De tweede serie van 22 trams gaat vanaf 2020 rijden in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Om dit mogelijk te maken, zullen alle haltes worden aangepast en ondergaat de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein een complete vernieuwing. Vanaf dat moment is er voor de reiziger ook één doorgaande verbinding op het gehele traject.

 
27 trams voor de Uithoflijn
Deze tram is de eerste van in totaal 27 trams die voor de Uithoflijn besteld zijn. Vanaf maart volgt maandelijkse levering en transport van trams nummer twee, drie, vier en vijf. Daarna is er tweewekelijkse levering en transport van de overige 22 trams. In het voorjaar van 2017 rijden de trams speciale nachtelijke toelatingsritten tussen Utrecht Centraal Jaarbeursplein en de remise in Nieuwegein. Medio 2017 start het testrijden tussen Utrecht Centraal Centrumzijde en P+R De Uithof. In deze periode worden de trams getest, de traminfrastructuur getest en wordt gekeken of de trams en de traminfrastructuur goed samenwerken. Daarna toetsen provincie Utrecht en U-OV tot medio 2018 het tramvervoerssysteem op onder meer de dienstregeling, de aansluiting met ander openbaar vervoer en de bereikbaarheid van het spoor voor nood- en hulpdiensten. Medio 2018 kunnen passagiers meerijden.

 

Opleiding trambestuurders
U-OV verzorgt het tramvervoer voor de Uithoflijn. Vóór medio 2018 worden zeventig trambestuurders opgeleid. Het opleidingstraject duurt twaalf weken. De praktijklessen vinden plaats op de tramlijn tussen Utrecht CS en Nieuwegein. Daarnaast gaan de trambestuurders-in-opleiding in een levensechte tramsimulator oefenen. In 2016 zijn al verschillende groepjes begonnen aan de intensieve opleiding. Eind 2017/begin 2018 volgen alle trambestuurders, monteurs en verkeersleiders nog een extra opleiding van twee weken. In die weken leren zij specifiek de tram voor de Uithoflijn en het nieuwe rijtraject kennen.  

 

Uitstappen hartje centrum
De 22 nieuwe tramstellen bestaan uit 7 bakken in plaats van 5 en hebben een lengte van 41 meter. Het is mogelijk om beide tramtypen te koppelen, waardoor een totale lengte van 75 meter ontstaat met een capaciteit van bijna 500 reizigers per rit. Daarmee wordt dit de langste stadstram die naar verwachting gaat rijden in Europa. De nieuwe trams genereren een groei van het openbaar vervoer op de Uithoflijn van 35.000 reizigers per dag in 2018 naar dagelijks 45.000 reizigers vanaf 2020. De groei wordt vooral op de Uithoflijn verwacht, hoewel er naar verwachting ook meer reizigers zullen instappen in Nieuwegein en IJsselstein. Reizigers uit Nieuwegein en IJsselstein kunnen straks blijven zitten en in hartje Utrecht centrum uitstappen.