Planning

In 2011 is begonnen met de aanleg van delen van de onderbouw (de ondergrond waarop de tramlijn komt te liggen). Dit werk is inmiddels afgerond en 2015 stond vooral in het teken van werkvoorbereiding door bouwaannemer BAM. Voorbereidend werk en de feitelijke aanleg van de traminfrastructuur zijn begin 2016 gestart. Eind 2016 kwam de eerste tram aan op de remise in Nieuwegein vanuit de CAF-fabriek in Zaragoza, Spanje.

 

Eind 2017 is de testfase gestart op het traject van P+R Utrecht Science Park tot en met de Adama van Scheltemabaan. Eind 2018 begonnen de testritten in het stationsgebied. De testfase is inmiddels afgerond en eind februari 2019 is de proeffase gestart (lees hier meer over de test- en proeffase).

 

We gaan zeker vijf maanden proefrijden zonder passagiers. Afhankelijk van wat we in die periode tegenkomen, wordt bepaald wanneer de exploitatie kan starten. Dat wordt zeer waarschijnlijk december 2019, maar het kan ook zijn dat we eerder starten. Vanaf dat moment vervalt buslijn 12. Ook de projectnaam Uithoflijn verdwijnt dan. De trams op de nieuwe lijn gaan dan rijden voor de reizigers onder het U-OV lijnnummer 22.

 

De planning van de Uithoflijn op hoofdlijnen vindt u hier.