Planning

In 2011 is begonnen met de aanleg van delen van de onderbouw (de ondergrond waarop de tramlijn komt te liggen). Dit werk is inmiddels afgerond en 2015 stond vooral in het teken van werkvoorbereiding door bouwaannemer BAM. Voorbereidend werk en de feitelijke aanleg van de traminfrastructuur zijn begin 2016 gestart. Eind 2016 kwam de eerste tram aan op de remise in Nieuwegein vanuit de CAF-fabriek in Zaragoza, Spanje.

 

Eind 2017 is het testbedrijf gestart op het traject van P+R De Uithof tot en met de Adama van Scheltemabaan. In het stationsgebied wordt nog gewerkt aan de traminfrastructuur. Na het testbedrijf volgt nog het proefbedrijf (lees hier meer over het test- en proefbedrijf).

 

De Uithoflijn wordt in de tweede helft van 2019 gefaseerd in gebruik genomen. In december 2019 gaat de lijn volledig in exploitatie. In de tweede helft van 2019 gaan de trams rijden voor de reizigers tussen haltes Vaartsche Rijn en P+R De Uithof, zodat buslijn 12 wordt ontlast. Dat is de verwachting van de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht, die samen opdrachtgever zijn van de Uithoflijn. Zodra de Uithoflijn volledig in exploitatie gaat, vervalt buslijn 12. De provincie en de gemeente blijven uiteraard grote inspanningen leveren om eerder in volledige exploitatie te gaan.

 

De planning van de Uithoflijn op hoofdlijnen vindt u hier.