Transporten voor werkzaamheden Uithoflijn naar Adama van Scheltemabaan

Aannemer BAM start eind deze week met werkzaamheden voor de Uithoflijn op de Adama van Scheltemabaan, tussen de Bleekstraat en Nicolaas Beetsstraat. Eerst wordt de grond afgegraven om de verouderde riolering te vervangen en mantelbuizen aan te leggen voor de kabels en leidingen voor de tram. Daarna brengt BAM nieuwe grond aan. Dit kan trillingen veroorzaken. Daarbovenop komt een laag puinfundering en daarna wordt het spoor aangelegd. Het spoor wordt in beton gegoten zodat het overrijdbaar wordt voor nood- en hulpdiensten. De werkzaamheden worden uitgevoerd op werkdagen van 7 tot 19 uur en duren naar verwachting t/m april. 

 

Op de Adama van Scheltemabaan tussen de Nicolaas Beetsstraat en het Stationsplein vindt vanaf eind januari grondwerk (inclusief werk aan de riolering) plaats, gevolgd door werk aan het spoor wat t/m juli plaatsvindt. Na het grondwerk en de spooraanleg wordt gestart met het plaatsen van de bovenleidingen.

 

Tijdens de werkzaamheden brengen vrachtwagens de afgegraven grond weg en leveren ze nieuw materiaal en machines aan. De vrachtwagens kunnen trillingen veroorzaken en soms geluidshinder opleveren. De vrachtwagens rijden via de Vondellaan, Bleekstraat en de Adama van Scheltemabaan (voormalige busbaan). Op piekmomenten rijden er maximaal 20 vrachtwagens per dag heen en weer. Tijdens de kerstvakantie (24 december t/m 8 januari) wordt er niet gewerkt en zijn er dus geen transporten. 

 

Daarnaast zijn er vanaf half januari via dezelfde route transporten voor werkzaamheden voor de Uithoflijn op tramviaduct Vaartsche Rijn (tussen de Bleekstraat en het Oude Houtensepad). De vrachtwagens draaien dan vanaf de Adama van Scheltemabaan het viaduct op. Het gaat om ongeveer 15 transporten per dag op piekmomenten. In totaal kunnen er dus maximaal 35 transporten per dag zijn. Maar de meeste dagen zijn het er veel minder.