Vanaf half januari: (nachtelijke) testritten Uithoflijn

Geplaatst op: 08.01.2018
Categorie: Actuele werkzaamheden

Klik op de kaart om deze te vergroten.

In de tweede week van januari komen er twee trams per vrachtwagen naar Utrecht Science Park De Uithof. Vanaf dat moment worden er gemiddeld vier nachten per week testritten gereden van P+R De Uithof tot en met de Adama van Scheltemabaan (zie kaartje). Deze testritten duren naar verwachting tot half februari. Per nacht rijdt er één tram.

 

De tests vinden vooral ’s nachts plaats omdat er dan minder verkeer op de kruisingen is en omdat er dan geen bussen rijden in Utrecht Science Park De Uithof. De testritten zijn tussen 01:30 uur en 06:30 uur. Op twee zaterdagen wordt er overdag getest. Er wordt onder andere gekeken of alle verkeerslichten en wissels het goed doen.

 

Tijdens een testrit rijden twee motorrijders en een busje voor de tram uit. Deze 'voorrijders' zetten kruispunten af. Zodra de tram voorbij is, rijden zij naar het volgende kruispunt. Bij het testen van de tram vanaf de kruising Koningsweg tot einde Adama van Scheltemabaan zijn er geen voorrijders, omdat daar geen kruisingen zijn.


De trams rijden eerst stapvoets. Vanaf 22 januari kunnen de trams op baanvaksnelheid rijden, dat wil zeggen zo hard als ze op dat stukje trambaan mogen rijden. Snelheden variëren van 70 km per uur tussen halte Vaartsche Rijn en de kruising met de Koningsweg tot 30 km per uur op de Heidelberglaan tussen halte Padualaan en halte UMC Utrecht. De tests zijn een vervolg op eerdere tests die de trams al hebben gedaan op de remise en op de trambaan tussen Nieuwegein en Jaarbeursplein.

 

Planning
De testritten duren naar verwachting tot half februari. De planning van de testnachten is niet 100% zeker, omdat ze ook afhangt van het weer en van de testresultaten. De actuele planning wordt bijgehouden op www.hinderkaartuithoflijn.nl.

 

Wat merkt u ervan?
De tests leveren naar verwachting weinig hinder op, maar er rijdt wel een nieuwe tram op de baan. Bij de tests worden geen extra lichten gebruikt behalve die van de tram zelf. Tijdens enkele testnachten kan het geluid van tramwaarschuwingsinstallaties te horen zijn bij de oversteken.