Test- en Proefbedrijf

Na de bouw van de traminfrastructuur (o.a. de sporen, seinen, wissels en bovenleiding), start het test- en proefbedrijf.

 

Testbedrijf
Tijdens het testbedrijf wordt gekeken of de traminfrastructuur werkt en of de tram hier goed mee samenwerkt. In het najaar van 2017 is gestart met het testen van de traminfrastructuur vanaf P+R De Uithof tot en met de Adama van Scheltemabaan. Eerst is er enige weken getest zonder tram. Half januari 2018 volgt de tweede testfase, waarin één tram testritten gaat rijden op dit traject (zie kaartje onderaan deze pagina). Deze testritten duren naar verwachting tot half februari.

 

De testritten gebeuren voornamelijk ’s nachts en geven naar verwachting weinig hinder. Bij de tests worden geen extra lichten gebruikt behalve die van de tram zelf. Tijdens enkele testnachten kan het geluid van tramwaarschuwingsinstallaties te horen zijn bij de oversteken. De planning van de testnachten is afhankelijk van het weer en de testresultaten. De actuele planning van de testritten houden we daarom bij op deze hinderkaart.

 

Tijdens de testritten rijden er twee motorrijders en een busje voor de tram uit. Deze ‘voorrijders’ zetten de kruisingen af, zodat de tram veilig kan oversteken. Bij het testen van de tram vanaf de kruising Koningsweg tot einde Adama van Scheltemabaan zijn er geen voorrijders, omdat daar geen kruisingen zijn.

 

De trams rijden eerst stapvoets. Later mogen ze op baanvaksnelheid rijden, dat wil zeggen zo hard als ze op dat stukje trambaan mogen rijden. Snelheden variëren van 70 km per uur tussen halte Vaartsche Rijn en de kruising met de Koningsweg tot 30 km per uur op de Heidelberglaan tussen halte Padualaan en halte UMC Utrecht.

Later dit jaar wordt de laatste fase van het testbedrijf doorlopen. In deze fase worden testritten gereden met meerdere trams en rijden er geen ‘voorrijders’ meer voor de trams uit.

 

In oktober 2017 zijn er kleinschalig al verschillende testritten uitgevoerd met een tram op het stuk tussen P+R De Uithof en halte Wilhelmina Kinderziekenhuis. Lees hier meer. 

 

Proefbedrijf
Nadat alle technische testen met goed gevolg zijn afgerond, starten we het proefbedrijf. In deze periode wordt de wisselwerking tussen techniek en organisatie gecontroleerd. Hierbij moeten verkeersleiding, vervoerders, onderhouds- en hulpdiensten samenwerken om aan te tonen dat zij onder alle omstandigheden goed met de nieuwe tramlijn om kunnen gaan.

 

Verder worden zogenoemde robuustheidsproeven uitgevoerd om te testen of de dienstregeling volgens planning verloopt. Bij deze proeven wordt het aantal trams per uur langzaam opgebouwd tot het maximum van16 trams per uur per richting. Ook kijken we bijvoorbeeld hoe snel een vertraging weer ingehaald kan worden. 

 

Daarnaast krijgen de trambestuurders hun opleiding op de tram en trambaan van de Uithoflijn. De trambestuurders hebben in de tramsimulator al virtueel kunnen oefenen (zoals te zien in deze twee filmpjes). Tijdens het proefbedrijf kunnen ze de trambaan in het echt leren kennen. Vanwege de veiligheid mogen er nog geen reizigers mee.