Trammaterieel

Eind januari 2015 is een contract getekend met de Spaanse leverancier CAF voor de levering van het nieuwe trammaterieel voor de Uithoflijn. De opdracht betreft het produceren, testen en leveren van 27 lagevloertrams van ieder circa 33 meter lang.  

 

Op 18 januari 2017 ondertekenden gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof van de provincie Utrecht en Josu Esnaola, commercieel directeur CAF, een aanvullende overeenkomst voor de productie en levering van 22 lagevloer trams. De nieuwe trams vervangen de meer dan 30 jaar oude voertuigen die nu rijden in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. De tweede serie van 22 trams gaat vanaf 2020 rijden in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Om dit mogelijk te maken, zullen alle haltes worden aangepast en ondergaat de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein een complete vernieuwing. Vanaf dat moment is er voor de reiziger ook één doorgaande verbinding op het gehele traject.

 

Interieurkeuzes en toegankelijkheid

In september en oktober 2015 vond op het remiseterrein in Nieuwegein een tentoonstelling plaats van de mock-up, een 1-op-1-model van een gedeelte van de Uithoflijn-tram. Geïnteresseerden konden tijdens de open dagen meedenken over diverse interieurkeuzes en konden hun stem uitbrengen op bijvoorbeeld het type stoelbekleding en vloerbedekking. Ook is de toegankelijkheid van de tram getest door rolstoelgebruikers en bezoekers. Samen met trambestuurders en een onafhankelijke deskundige is de bestuurderscabine geoptimaliseerd. De definitieve interieurkeuzes en toegankelijkheidseisen zijn doorgegeven aan de tramleverancier CAF.

 

Levering

Eind 2016 is de eerste tram aangekomen op de remise in Nieuwegein. In het jaar daarna zijn er nog acht trams vanuit Spanje naar Nieuwegein vervoerd op een vrachtwagen met dieplader. Inmiddels (voorjaar 2018) is alweer de dertiende nieuwe tram aangekomen. De rest van de 27 trams volgt de komende maanden.

 

Testen 

De trams worden na aankomst uitgebreid getest op de trambaan tussen het Jaarbeursplein en de remise in Nieuwegein. Zo worden er versnellings- en remproeven gedaan met en zonder ‘passagiers’ en op droog en glad spoor. Hiervoor vullen de testers de tram met zandzakken om passagiers na te bootsen en maken ze het spoor glad met zeepsop voor een remtest op glad spoor. U kunt in dit filmpje zien hoe het testen van de tram in zijn werk gaat.